Gentse Tweerichtingstram terug in het Antwerpse straatbeeld

🔸Voor het eerst in 50 jaar zal De Lijn en de stad Antwerpen opnieuw tweerichtingstrams (Pcc2) inzetten. Deze zullen vanaf vandaag rijden om o.a. het vervoersaanbod tijdens de werkzaamheden voor de Oosterweelverbinding te blijven garanderen. De tweerichtingstrams zullen op lijn 12 rijden, die verbindt het centrum van Antwerpen met het Sportpaleis”. Deze trams zijn voorzien met zowel een stuurcabine vooraan als achteraan en met deuren aan beide zijden, dit type tram heeft dus geen keerlus nodig.

Minister Ben Weyts geeft toelichting : De inzet van de tweerichtingstrams is noodzakelijk om tijdens bepaalde werfperiodes tramverkeer te kunnen blijven aanbieden aan reizigers van/naar de zone tussen het Antwerpse Centraal Station en de wijk Schijnpoort. Het betreft vooreerst de werf voor de loopbrug Schijnpoort en later die voor de werken Oosterweel, die ervoor zullen zorgen dat (enkelrichtings-)trams van de lijn 12 de keerlus aan het Sportpaleis niet meer kunnen bereiken. Met een tweerichtingstram is het bereiken van de keerlus niet noodzakelijk en lukt het wel in het bedoelde aanbod te blijven voorzien. Deze trams maken reeds deel uit van het bestaande trampark van De Lijn. De betrokken trams dienden dus niet te worden aangekocht. Bij dubbelrichtings-PCC-rijtuigen zijn er 28 zitplaatsen, 2 klapzetels en 64 staanplaatsen. Bij de Antwerpse PCC’s zijn er 28 zitplaatsen en 80 staanplaatsen.

Foto 🅰️ntwerpen Lokaal |©️Maxime Vete.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s